SEOBOB.

logo

Wat kost SEO?

wat kost seo

Leestijd 9 minuten.

Wat kost SEO of Search Engine Optimization? Hoger in Google komen heeft een prijs, maar wat is die?

Deze vraag is niet zo maar te beantwoorden. Wat kost een goede laptop? Sommigen zullen zeggen 500 Euro anderen 2500 Euro. Net als bij andere “wat kost het” vragen zijn er een paar factoren die de prijs bepalen.

  1. De belangrijkste: gaat het om aanpassen of is er nog nooit iets aan SEO gedaan?
  2. Is het een website van 3 pagina’s of een webshop met 500 artikelen?
  3. Hoe complex is de website? Is het een digitaal visitekaartje of een interactief platform met 1000 gebruikers?
  4. Wat is de ervaring van het SEO bureau?
  5. En als laatste: besteed je het uit aan een bureau met 30 werknemers, waarin iedereen 1 taak heeft of een ZZP’er of kleiner bedrijf?

De verschillende kosten per SEO discipline

  1. Het kennismakingsgesprek
  2. De analyse van je website, wat we de nulmeting noemen
  3. Vind je de prijs prima, dan gaat een technische SEO expert met de website aan de slag
  4. SEO content wordt bekeken, herschreven, geschreven en aangevuld
  5. Er wordt gekeken naar SEA (adverteren via Google Ads bijvoorbeeld) en Linkbuilding
  6. Het belangrijkste: de rapportages. Wekelijks of maandelijks wordt uitgelegd waar je staat met de site, welke plek, wat de uitdagingen zijn en wat wel en niet mogelijk is binnen een budget. Je wilt weten waarvoor je betaald.

Betaal ik dan per uur?

Dat kan. Maar meestal wordt er een maandelijks bedrag afgesproken. Dit is opgebouwd uit:

  • €25 – €50 per uur voor een freelancer
  • €50 – €100 per uur voor een middelgroot SEO bureau
  • €100 – €150 per uur voor een groot- en gerenommeerd SEO bureau

De grotere bureau’s vragen vaak een vast bedrag om op te starten, een nul meting en een jaar contract. Zo kun je bij een groter bureau makkelijk 5000 Euro uitgeven voordat er echt al iets is gebeurd. De vraag is hoe lang het duurt voordat je dat als netto winst terug hebt verdiend.

De grotere bureau’s werken vaak alleen met klanten met een bepaald budget. Bijvoorbeeld 2000 Euro voor Google Ads. 

SEOBOB rekent per 6 minuten

Inderdaad. Een simpele vraag. 6 minuten. Moet er wat worden uitgezocht. 12 minuten. SEOBOB schrijft niet met een dikke stift. Tijd is echt tijd. Dus neem je 4 uur af per maand dan zijn dat ook echt 4 uren. 

Mijn maandbudget is 250 Euro, kan ik daar iets mee?

Zeker!

De stappen die een SEO bedrijf volgt zijn vaak hetzelfde. Een zoekwoordenonderzoek. Een concurrentieanalyse. Herschrijven van content.

De tijd die je eraan bestaat kan wel verschillen. Zo kun je snel met de juiste SEO software de top 10 concurrenten vinden, hun keywords, kwaliteit van de tekst, hoe lang de pagina bestaat. En zelfs hoeveel een concurrent besteed aan adverteren op Google. En met welke keyworden. Goede software EN de kennis om het uit te leggen, dat is belangrijk. 

Dit is een voorbeeld van een groot warenhuis. Wij zien exact het budget, de keywords, de advertentie periodes. De CPC (kost per klik). Ga jij dus daaronder zitten, dan kan het zijn dat je betaald voor adverteren, maar toch op pagina 3 pas staat. SEOBOB heeft die software en de rapportages en wij leggen dat uit!

Zie jij hoeveel procent van de website bezoekers van dit bedrijf via 67 advertenties op hun website komen? (Inderdaad, 45%, dus bijna de helft van hun bezoekers komt via een advertentie op de site. Dit noem je SEA, Google Ads is daar een voorbeeld van). Wist je ook dat een SEA campagne via Google Ads van 100 Euro per maand al effectief kan zijn? 250 Euro per maand en een klein advertentie budget is een prima begin voor een MKB website.

CPC

De kennis en ervaring: een nulmeting

Je zult denken, maar moet ik dan aangeven wat er allemaal moet gebeuren? Hoe kom ik dan hoger in Google? Daar helpt SEOBOB je mee. De nulmeting is daarvoor bedoeld. Een aantal vragen worden gelijk al beantwoord door de analyses. Hoe ziet dat eruit? Dit is een voorbeeld van een grote WordPress catalogus site waar niets is gedaan met SEO (en dus ook op pagina 12 staat van Google).

Zoals je ziet zijn er diverse aandachtspunten: de ERRORS (wat uiteraard als eerste opgepakt dient te worden) zijn er al 371. 16 pagina’s hebben een code waardoor ze niet goed gevonden kunnen worden. De titels, omschrijvingen zijn te verkeerd (onder andere niet uniek) en de foto’s hebben geen omschrijvingen. 

Wat doet SEOBOB dan? Overleggen! We zullen aangeven wat de aanpassingen zijn die het snelste ervoor zorgen dat je hoger in Google komt. Resultaat door kennis en ervaring telt als eerste.

errors

 

Denk je nu “dit wil ik ook!” dan is het tijd voor een intake gesprek. Klik de knop hieronder en wij bellen je terug!